pondělí 4. ledna 2010

Quadrantidy



Tak a je zde další rok.
Začátek roku bývá na VKV do prvních větších závodů trochu nudnější ( letos sice aktivitu zpestřuje nový čínsky HAM satelit), ale 3.1. bývá maximum Quadrantid, letos se k tomu přidal i o prvním víkendu testovací EME SSB kontest na 432MHz a z důvodu dobrých podmínek i EME okno.Na SSB kontestu jsem toho moc neodposlechl, protože aktivita byla jen sporadická a testovací, docela pěkně jsem slyšel SSB Nanda I1NDP a LZ1DX na spojeni z mé strany to ale nebylo, udělal jsem pouze digi YL2OK čímž jsem se dostal na 50. initial na 432MHz. 3.1. jako obvykle litají Quadrantidy, což je opět dobrá šance na 432MHz MS.
Letos byly podmínky nic moc, jak je vidět na horním obrázku asi žádné výrazné maximum nepřišlo. Před prvním domluveným skedem jsem měl hodinku, tak jsem zkusil sked s SM2A, slyšel jsem jej 5x nejlépe 500ms, ale k dokončení spojení nám chybělo par minut. (musel jsem na domluvené spojení). Od 13z jsem měl sked s OH2DG spojení jsem dokončili za 90minut, přijal jsem 7 odrazů, nejdelší 620ms. Potom následoval tří hodinový pokus s Nandem I1NDP, který je sice relativně blízko, ale na tropo mi vadí hory, hlavně mě zajímalo, jak se bude chovat 432MHz na vzdálenost těsně pod 900km. Slyšel jsem jej 39x! vše krátke, ale silné odrazy, několikrát dokonce odraz od družic. Nebyl to klasický sked, protože jsme vykecavali na chatu během QSO, aby se Nando naučil co a jak nastavit, směrovat, dekodovat atd… (teď možná někteří klasici skřípou zuby, ale šlo o experiment ne o nějaké vzácné spojení) , i když je Nando jeden z nejlepších op. na EME, MS ještě nikdy nezkoušel a učit se zrovna na 432 není sranda :-) , věřím ale že až se to naučí, se svou výbavou bude schopen dělat na 432MHz QSO i přes 2000km . Po dvou hodinách jsme se dopracovali k tomu, že byl schopen už i něco dekodovat, ale na spojení to už nebylo. Dole je obrázek jak vypadá můj MS ping u I1NDP na Perseovi. Večer sháněl RA3LE někoho na test, tak jsme to zkusili a po dvou hodinách dodělali QSO, slyšel jsem jej 12x, nejdelší odraz 260ms., aby toho po deseti hodinách nebylo dost, večer jsme ještě udělali QSO i na EME.
Za celý den jsem neslyšel ani jeden delší burst, vše jen pingy, ale zato silné. Quadrantidy asi létají moc rychle, pro úzké svazky ziskových antén na 70cm, ale při troše trpělivosti a dobré výbavě se spojení občas podaří.