úterý 14. srpna 2012

PERSEIDY 2012

Jako každoročně jsme se letos věnovali s Oldou OK2VSO Perseidam. Poslední roky jsem většinou byl QRV na 432MHz, jelikož je rok od roku obtížnější najít vhodnou stanici na domluvené spojení (nejvhodnější stanice jsem již dělal), rozhodl jsem se letos haraburdí na 432MHz sebou netahat a věnovat se 6m, 4m a 2m, což se pozitivně projevilo hlavně na 2m. Vyrazili jsme na Dušnou v sobotu, podmínky ze začátku nevypadly nic moc, navíc typické letní počasí : déšť, vítr, mlha a 10st.C. Na pásmech nějak málo stanic, vydrželi jsme vysílat do pondělí odpoledne a konečný výsledek není vůbec špatný: 15 nových loc na 2m plus dvě nové země, 3x loc na 4m a 1x loc na 6m. Konečně se mně podařilo ulovit Vatikán HV0A a Moldávii ER1LW, na které jsem zatím neměl štěstí. Nejvíce potěšila expedice EI9E do IO42SD, kterou jsem WKD na všech třech pásmech, na vzdálenost 2013km produkovali nádherné odrazy, QSO na 6m a 2m bylo překvapivě snadné, na 4m to byl s mým QRP porod, ale po 70 minutách jsem byl úspěšný, myslím že je to dokonce nový OK MS rekord na 4m.
. V neděli večer se vyjasnilo, tak zbyl čas i na asi dvou hodinové optické pozorování, zahlídli jsme asi 40 Perseid, jeden meteorit z jižního směru, okolo 30ti slabých družic, dva přelety ISS a jednu ¨letající telefonní budku¨ - Iridium. Bylo krásně vidět, jak se meteority chovají 5-6 minut neletěl ani jeden a z toho přiletělo několik nádherných v intervalech 20-40sec. (stejně se to chovalo i při spojeních pět minut nic a z toho několik odrazu po sobě). Dokonce jsme viděli dva slabší „Firebally“, od kterých zůstala ještě chvíli pozorovatelná stopa, na pásmu musel mít v té době někdo pěkný odraz. Líbí se mi informace o Fireballech na IMO: Za Fireball je považovaný meteorit s optickou magnitudou -3 a více (pro nás takový meteorit způsobí radiový Burst o délce delší než 10sec.). Někdo spočítal, že jeden Fireball se světelností jako ISS, nebo Venuše připadá asi na 1200 slabších meteoritů. Pořádný Fireball na úrovni ideálně viditelného Iridia připadá dokonce až na 12000 meteoritů. Přitom lidské oko za dobrých podmínek je schopné registrovat hvězdy nebo meteority o intenzitě M+6 (radiové odrazy registrujeme již u meteoritů o intenzitě M+11).
Na to že podmínky vypadaly průměrně a nepozorovali jsme žádné výrazné maximum, počasí nic-moc, tak obrovská spokojenost. Asi začínáme být rozmazleni a pokud nedokončíme spojení do deseti minut už jsme nervózní, kde jsou doby kdy bylo při rychle telegrafii na spojení několik hodin. V pondělí večer jsem ještě do deníku přidal z domy QSO s EW/US8ZAL, kteří se přestěhovali do KO32FS. Kupodivu ani s 5el. yagi a asi 150W na anténě nebyl problém nedomluvené spojení udělat během 40minut, včetně volání. Uvidíme co nám ještě letos přinesou Orionidy a Geminidy.