úterý 15. prosince 2009

GEMINIDI 2009

Jelikož meteoricky roj Geminid je jeden z nejvhodnějších pro spojeni na 432MHz,(létají sice pomalejší rychlostí a hoří v menších výškách, ale za to mají docela vysokou četnost a délku trvání maxima) věnoval jsem se letos hlavně tomuto pásmu. První pokus jsem měl večer 13.12.09 s SM2A – během dvou hodin jsem slyšel „pouze“ tři odrazy, nejdelší 440ms, ode mne prošly tentokrát jen nějaké pingy, vzdálenost přes 1600km je asi pro Geminidy již hodně. Po skedu jsem měl volno a tak jsem poslouchal Matěje OK1TEH jak zkouší spojení s YL2OK, během pár minut jsem slyšel několik pěkných odrazů občas i backscater od Matěje, na KST se objevil ES5PC s kterým jsem byl domluvený na pokus v maximu, Vilja je přibližně stejným směrem a stejně daleko (1100km) jak YL2OK, tak jsem jej přesvědčil ať zkusíme sked rovnou a nelitoval jsem. Jen během prvních dvaceti minut jsem jej slyšel 15x! Připadal jsem si jako na 2m, tolik odrazu jsem ještě na 432MHz nezažil. Nejdelší odraz byl 840ms v síle 21db, jaké to byly „pecky“ se můžete podívat dole na krátkém vídeu. Spojení se nám podařilo dokončit během 42 minut. 14. večer to podle Virga a podle situace na 4m a 2m vypadalo pořád na dobré podmínky, tak jsme zkusili sked s YL2OK - odrazu již nebylo tolik jak v Neděli, ale přesto jsme QSO úspěšně dokončili během 40 minut, slyšel jsem Janise celkem 7x, nejdelší byl poslední odraz 1280ms/14db. Jinak v maximu jsem udělal na 4m pro mne novou dxcc OH2BGN a dva nove čtverce OZ2OM JO45 a LA/OZ2M z JP40 , na 2m pouze jedná nová kostka GM8OEG z IO86. V lednu nás čekají Quadrantidy, které hoří vysoko a létají rychle, tak bych to viděl na nějaké to daleké QSO – uvidíme.