neděle 28. února 2010

Pohon RDMkového stožáru

Jak jsem psal v článku o přípravě na ARRL EME contest, měl jsem zatím můj RDMkový stožár poháněn provizorním řešením: starší motor na 24V s hodnotami 45ot/min a 0,2N/m připojený přes šnekový převod 1/10:





(všimněte si jednoduchého snímání polohy pomoci aripotu přilepeného přímo na ukazatel stupňů)

Kupodivu tato sestava pracovala celou zimu dobře (až na nějaké to přitahování spojky).Jen hrubá námraza na řetězech k převodovce co vedou nahoru, nedovolila asi dva dny otáčet anténou. Celek se ale otáčel velmi pomalu, otočení o celých 360st. trvalo deset minut,což je na tropo nepoužitelné, ale na EME to byla spíše výhoda. Minulý týden konečně u nás stál sníh, tak jsem se mohl pustit konečné do přestavby pohonu. U Conradu jsem objevil pěkné motory fy.DOGA přímo s převodovkami. Z nabídky jsem si vybral typ na 24V s hodnotami 25ot/min a 6Nm, což je 3x silnější sestava proti staršímu řešení.





Motor je napájen stejnosměrným napětím a pro změnu otáček stačí jen přehodit +-. Motor je schopný se otáčet již od 6V, takže jej lze použít i pro různé otáčky. Při montáži se jevil jako největší problém, jak vyrobit spojku mezi 9mm hřídel s jistícím perem a čtvercovým profilem výstupu ze stožáru, nakonec v jednoduchosti je sílá, tak jsem vzal ze zbytku antén dvanáctku duralovou trubičku a profil 15x15.





Trubičku jsem na jedné straně nařízl pro péro hřídele, vnitřní hrany profilu jsem z jedné strany vyleštil, tak aby šly těsně na čtvercovou hřídel stožáru a z druhé strany se přesně do profile vejde dvanáctka trubka, takže profil bude bránit v roztažení naříznuté trubičky, při případných větších rázech při rozjezdech motoru. Oba díly jsem dohromady spojil skrz dvěma šrouby. Celý motor je přišroubován na 2mm hliníkový plech uchycený ke stožáru z jedné strany, takže případné nedokonalosti v přesnosti spoje jsou schopny pružit.





Výsledek: motor bohatě stačí pro otáčení se stožárem (aktuálně točí 4x17el. na 432).Při 24V je schopen otočit celou anténu o 360st. do dvou minut, což je pro tropo postačující. Pro EME budu používat napájení 13,8V kdy se anténa otočí o 360st. za 6minut.


.