neděle 15. srpna 2010

Perseidy 2010



Spokojenost s letošními Perseidy je tak někde okolo 80%.
Maximum se tentokrát dostavilo dříve, než bylo v předpovědích a to
12.08. okolo 18z ZHR se sotva dostal přes 100.



Přestože na rozdíl od jiných let bylo málo burstů na všech pásmech, některé pěkné QSO se podařilo. Na 4m jsem WKD pár nových loc JO32, JO11,JN35 a JO66 čímž jsem se dostal na 100.loc na 4m. Na 2m jsem musel využít trpělivost získanou ze skedu na 70cm a po dvou hodinách jsem WKD RZ4HYL z LO42OP 2191km. Na 432MHz se tentokrát podařilo ze čtyř skedů jen jedno QSO a to s GM4CXM nejdelší odraz 4,5sec. byl vlastně jediný burst, který jsem letos na 432MHz slyšel.Kde byly podmínky z minulých let, kdy jsem například slyšel F6FHP na 432MHz přes 30sec.



Letos jsem na 432MHz používal ne dva PC (jeden s wsjt6 pro rychle dekódovaní a TX a druhy s wsjt4 pro dekódování krátkých pingů ) , ale přidal jsem třetí s možností sledovat odrazy na SDR. Zajímalo mě, zda na 432MHz nedochází k MS odrazům například od „headecha“ někde bokem od hlavního kmitočtu. Jediný, ale o to zajimávější odraz přišel při QSO s GM4CXM v 23,30z, kdy jsem zaznamenal 4KHz pod naším kmitočtem 4sec dlouhý slaboučký signál(žlutá čáre je můj signál na 221KHz):




Po QSO jsem si signál přehrál do sluchátek, signál byl stabilní, ne jak MS a docela zkreslený se zvýrazněnými basy. Přehráním do WSJT se potvrdilo, že se jedná o FSK od GM4CXM, který v té době vysílal R-ka, WSJT je několik dekódoval, ale jinak měl problémy s učením přesnosti kmitočtu. Dalo se předpokládat, že se jedná o "Spacescater" od nějaké družice. A skutečně šlo o odraz od družice, dnes se mi po delším úsilí podařilo dohledat i konkrétního
„viníka“.




Je to paradox, že při MS spojení došlo k odrazu od družice s názvem METEOR 1-29. Což je starší Sovětská meteo družice vážící 3,5t a létající ve výšce 400-550km.



Když se podíváme podrobně na dráhu družice zjistíme, že přesně v 23.30 a 40sec družice přeběhla oblastí, kde jsem měli kvůli MS nasměrovány antény, z mé strany to bylo 294st., družice byla i v ideální elevaci někde pod 10st. (čarkovaná čára dráhy se udává pro optickou elevaci pod 10st.). Jelikož se družice vzdalovala, byl kmitočet posunut o 4KHz (je to podobné jako u spojení přes HAM satelity, kdy kmitočty bývají dopplerem posunuty +-několik KHz). Kmitočet se za ty 4sec. co byl odraz vidět posunul dopplerem asi o 30Hz.







.