neděle 20. února 2011

C56EME



Od 11.02. vyjela na EME expedice C56EME z Gambie s 2x8el.X yagi a 400W out. Tým tvořený PE9DX,PA3CEE a PE1L je zárukou kvalitního EME provozu, při každé jejich expedici se mně s nimi podařilo navázat spojení. Jelikož je zima máme jako obvykle velké 4če na Dušné nepoužitelné, původní idea bylo použit malé čtyřče co máme na střeše bez elevace při západu měsíce, někdy v pátek, nebo v sobotu nad ránem. Od prvních dní expedice hlásila, že má vynikající zemní odraz při východu měsíce díky blízkému moři, až do elevace přes 15st., bez nutnosti zvedat antény. Skutečně jsem je byl schopen přijímat na 8el.yagi chvílemi na úrovni -28db., ale s 300W to na QSO nebylo. Přehodnotil jsem situaci a rozhodl jsem se rychle „spíchnout“ nějaké malé čtyřče z domácích zásob :-). V pondělí odpoledne mně brácha spočítal na 3m ráhna co byly k dispozici rozměry pro 7el.yagi a optimalizoval rozměry přesně pro 4če do háčka 2,8x2,7m, jak jsem požadoval (dalo to přesně 19dbi). V úterý odpoledne jsme vyrobili jednu ant. vyzkoušeli a doladili rozměry, ve středu se vyrobily zbylé antény a držáky, ve čtvrtek jsem stihl akorát udělat Háčko a zapojit dvě antény, ty jsem opřel o žebřík tak, že dolní prázdné konce háčka jsem zapíchl do země a opřel háčko o žebřík, nasměroval podle toho kam ukazovalo čtyřče na 432 a čekal na měsíc. Dvojče poslouchalo pěkně, porovnáním s Matějem OK1TEH jsem na tom byl díky klidnému okolí o 10db lépe než on v Praze taky s „6.metry ráhna“. Slyšel jsem C56EME -25db, potom co mi měsíc „odešel“ otočil jsem dvojče na západ a vyzkoušel jsem při západu měsíce nad ránem zemní odraz, ale byla to slabota, antény byly nejspíše moc nízko, tak vadily ploty v zahradách. Odpoledne jsme přidali další dvě antény, přepájeli některé kontakty a konektory nasměrovali na 115st a el. 25st a šlo se na „to“. Před východem měsíce v C5 jsem cvičně wkd JM1WBB a EA2AGZ, od východu měsíce v C5 byli C56EME slyšet, bylo vidět že čtyřče funguje, nejlépe jsem je bral -20db, po půl hodině volání jsem se dostal na řadu a QSO se podařilo, poslouchali mě s mými 300W -23db. V sobotu bylo škoda sundávat antény, tak jsem nasměroval další okno a během hodinky, kdy jsem viděl měsíc jsem wkd 5 nových stanic, například OK1UGA oboustranně přes měsíc za 18db. Dnes ráno opět přituhlo a začalo sněžit, tak jsem antény prozatím uschovali do sklepa, uvidíme jak je využijeme, ale zatím spokojenost.









.