neděle 1. května 2011

Funcube dongle SDR




Někdy před rokem se mně do rukou dostala základní destička HF-UHF SDR podle http://home.kpn.nl/rw.engberts/sdr_kth.htm" Podle použitého oscilátoru toto SDR umí poslouchat od KV až po 432MHz, což mě zaujalo. Pořídil jsem si k ovládaní oscilátor s SI570 od http://www.sdr-kits.net/




Před ARRL EME kontestem jsem SDRko prodrátoval jen na stole a použil pro monitorování provozu na pásmu. Po závodě jsem celou krabici odložil s tím, že bude třeba dodělat filtry, předzesi a přepínání, koupit zvukovku se širším vstupem atd…, samozřejmě jsem se k tomu zatím nedostal.Minulý měsíc se na stránkách Ondry OK1CDJ objevila informace o zajímavém SDRku od Amsat-UK http://www.funcubedongle.com/



Funcube Dongle je přímo na USB za docela přijatelnou cenu a umí přímo poslouchat i na 23cm. Na EME semináři nám Ondra fyzicky ukázal SDR a potvrdil, že opravdu funguje. Amsat prodává Funcube jen asi dvakrát měsíčně na dražbách, nejbližší termín vyšel rovnou na úterý, tak jsem si nákup pohlídal a díky přesnému času jsem si asi ve třetí vteřině po zahájení prodeje SDRko objednal. Docela mě překvapilo že balíček byl ve čtvrtek doma. Samozřejmě jsem všeho nechal a šel ho vyzkoušet. Chvíli mně trvalo, než jsem nastavil přesně podle návodu ovládaní a rozchodil jej s programem SpectranVue, jak jsem si jej osahal přešel jsem na HDSDR a potom na Winrad na který jsem přeci zvyklejší. Můj kus FCD funguje od 52MHz , přímo na 50MHz je asi o 20db tupější, tak bude použitelný od 4m výše. Funcube je překvapivě docela citlivé, zde je několik ukázek jak poslouchá s holýma antenáma bez předzesilovačů:



AM 108.850MHz Mošnov počasí




Maják OK0EP 432.885MHz




Odraz meteoritu majáku Graves na 143.050MHz




Paket radio na 144.830MHz




FM převaděč OK0D 145.650MHz




FM tropo stanice na 145.500MHz



Jelikož je Funcube primárně vyvinuté pro příjem satelitů napadlo mě jej taky vyzkoušet na příjem družic:



ISS paket radio 145.800MHz




Družice VO52 SSB CW stanice okolo 145.900MHz




Stará dobrá AO07 SSB stanice okolo 145.950MHz


Krátký sestřih videa je na:
http://www.youtube.com/watch?v=wBejO4FAmFw
(trochu slabší kvalita zvuku- repro z notebooku)

Zatím jsem Funcube nezkoušel na 23cm. Doufám že jej rozchodím i s Linradem abych jej mohl používat pro MAP65 na EME.





.