pondělí 24. října 2011

ARRL EME 2011 1.kolo




Kdyby mně někdo řekl před závodem, že udělám více násobičů a více spojení než vloni, tak bych to bral všemi deseti, ale po tom co jsem se protrápil s technikou celým prvním kolem - mohlo to být lepší. Ale po pořádku: pomalu se blíží doba, kdy dojde k vypnutí Ostravského TV vysílače na 1.kanále a pozvolna se zlepšují podmínky na 6m, mám v plánu vyměnit na stožáru anténa pro 432MHz za něco na 6m. Z toho důvodu bylo jasné, že letošní první kolo ARRL bude na nějakou dobu poslední, které budu na 432MHz QRV. Původně jsem chtěl jen rozdávat body a vychytat ještě nějaké poslední „nové značky“. Čaru přes rozpočet mně ale udělali kluci z HB9Q, kteří 14 dní před závodem upgradovali svoje stránky tak šikovně, že i přes několik různých typů a verzí prohlížečů, operačních systému, a několika PC, do dneška nejsem schopen se trvale a spolehlivě přihlásit na jejich chat, což pro domluvu nových a slabších stanic je podstatné. Rozhodl jsem se tedy nakonec vyzkoušet odjet ještě jedno celé kolo ARRL, ať mám alespoň nějaká data pro porovnání pro druhé kolo, kdy asi budu QRV jen s jednou ANT a hlavně zkusit udělat expedici Zdeněk-Slávek-Zdeněk do IS0.

V sobotu v 02.00 našeho času vstávám a nahazuji stroje, měsíc pozvolna stoupa, tak jak jde anténa v elevaci nahoru je krásně poznat, že je již pozdní hodina a na pásmu je nádherný klid, žádné rušení. Nahazuji na druhém PC SDR Funcube abych viděl celé pásmo, hned se objevuje první zádrhel po zakličování CW se SDRko vždy kousne, chvíli mi trvá než přijdu na správný rytmus, že musím před voláním vždy SDR vypnout. Na CW „burácí“ OZ4MM a SM4IVE spojení po vystání fronty není problém a dostávám i slušné reporty 559 a 529, říkám si: „první hodinka slušný začátek, podmínky vypadají dobře, nádherné ticho na pásmu, minimum šumu, SDR taky nějaké signály vidí “. Asi jsem to zakřikl, protože se dívám na indikaci směru a stupně se nějak neposouvají, „sakra“ zamrzl mi rotátor na RDMkovém stožáru, chvíli se jej snažím rozhýbat, ale bohužel antény se nemůžou dostat přes 95st. pět minut pohybuju anténou vlevo vpravo, vždy tak po třech stupních, ale ouha už se nehne vůbec, vidím rudě, v týdnu před závodem jsem sice namazal všechny řetězy uhlíkovou vazelínou, ale nenapadlo mě podívat se do hlavy rotátoru, jestli v ní není natečená voda, což byla chyba. Ještě chvíli poslouchám měsíc, SDR ukazuje na 018 CW stanici - je to VK3UM, ale pár decibelů již chybí, neregistruje mě, ve čtyři to zabalím a jdu raději do postele. Před osmou jsem zpět, slunce sice krásně svítí, ale venku je pořád mínus a rotátor je stále přimrzlý. Jdu se podívat ven a zase kleju, jak jsem se snažil rozhýbat antény, střihl jsem si jistící šroub mezi motorem a osou otáčení, po hodině antény alespoň ručně rozhýbávám a natočím ručně na měsíc. Okamžitě chytám na digi LZ1DX a PY2BS tho jsem na 432 ještě nedělal, ladím na kmitočet IS0/OK5EME, ale nikde nic, jen protistanice, tak jdu opravit spojku na natáčení. Za půl hoďky jsem zpět asi pootočili polarizaci, protože je čtu za -23db, ihned je volal, ale Mira OK1YK byl silnější :-) chvíli čekám, ale nová země loc. a ini. je doma, to mně trochu zvedá náladu, jde vidět že kluci mají ozáření paraboly vymakané a pěkně jim to i poslouchá, podle Zdenka DFC mě brali -24db. Začínám šmejdit po pásmu hlavně na DIGI, postupně nacházím DL7APV, DK3WG, OH2PO (po loňském CW tentokrát i DIGI spojení) a EA5CJ. Na SDR vidím nový signál na CW a je to SV1BTR, kupodivu mě bere na druhé zavolání (vždy jsem měl problém se dovolat) dostávám 419. Opět se vracím na DIGI a nacházím K1JT, polarizace se stáčí - EU úplně zmizla, chvíli zkouším dohnat kluky z OK1KIR, ale vždy mě někam mizí, násobič z OK by se hodil. Našel jsem W7IUV, což je pro mě nová značka - snadné QSO oboustranně -18db šlo by to i CW. Na CW je G3LTF - tuší mě ale po 20 minutách to vzdávám, jdu spět na DIGI kde přidávám do LOGU PA3DZL, opět snadné QSO. Měsíc začíná být nízko a už je slyšet šum země, přelaďuji ještě na CW kde CQi K0RZ, chvíli jej volám, ale nebere mě. První okno je za mnou 14 QSO a 13 násobičů, alespoň něco. Už je zřejmé že budu pokračovat i v druhém oknu. Pro jistotu točím anténu zrovna na 90st. ať můžu pokud anténa opět zamrzne alespoň odchytit nějaký násobič z VK a JA. Ve tři jsem zpět na pásmu, tentokrát není takový mráz, ale anténa stejně chodí jen plus mínus 5st. chvíli čekám na okno, kdy bude měsíc před anténou, vidím VK4EME jak zkouší nějaké spojení, když skončí volám, ale nic, přecházím na výzvu a po dvou relacích je tam, hned na to přichází ES5PC, hledám po pásmu nějaké Japonce, ale nic, na CW se objevuje čárka je to opět VK3UM volám, ale bere někoho jiného, skončí spojení a volá mě, dávám mu očka, ale signál mizí a v další relaci mě měsíc úplně uteče, smůla. Jdu raději opět do postele. Je půl deváté anténa je stále přimrzlá, horší je, že je mlha a slunce mi nepomůže. Po 9. se mně postupně daří rozhýbat anténu, tentokrát šroub drží, snažím se volat LZ1OA, ale dává jen QRZ, potom objevuji G4FUF stejná situace, další je PA0PLY ten mě bere na první zavolání, ale má nějakou divnou proceduru dává značky a -29, dávám mu RO, ale asi chce jiný report, nejspíše používá proceduru jak na KV - škoda, postupně mizí, asi se opět stáčí polarizace, nálada nic moc. Znovu se snažím odchytit OK1KIR beru je pěkně, až na třetí frekvenci mám štěstí po dvaceti minutách jsou v logu, díky. Na celém pásmu nikdo, asi jsou všichni na obědě jen na 070 brutální signál UA3PTW volá LU1C (toho neslyším),když vidím 73 volám a PTW mi dává -15db pěkné, další násobič. Opět šmejdím po pásmu na CW je jen SM4IVE pořád tak 559, na digi jen OH2PO taky silně, po hodině objevuji RW3WR a UR5LX, pamatuji si že RW3WR poslouchá dobře, tak si vybírán jej a bere mně na první zavolání dává mně -23. UR5LX mezi tím někam zmiznul. Opět hledám, na 065 pěkný signál a je to NR5M slyší mně -13db, asi jsou opět conds na Ameriku, další silný signál K4EME - volám, ale nic, postupně ho volá snad každý kdo je zrovna na DIGI, ale nikoho nebere. Pokračuji dál K7XQ, musím vystát půl hodiny frontu, ale je to další násobič. Dívám se na rafiky od PA a jdou jen na poloviční výkon, no to mně ještě chybělo, nechávám vše pět minut vychladnout vyhazuji s cesty mezi PA a TRXem odbočku pro SDR a výkon je opět zpět. Měsíc opět klesá jdu ještě na CW a na 020 neuvěřitelný signál K5GW, nikdy jsem jej zatím neslyšel, je silnější než SM4IVE což hovoří samo za sebe, jedno zavolání a QSO je doma. Sice první relaci mně bere jako OK2PO , ale v další již slyší i poslední písmenko. Po závodě se dívám na NET o koho jde a je mně to jasné, jeho anténní farma hovoří sama za sebe na 3,5MHz plně rozměrová 3el.směrovka, několik KV soustav, na 2m 48x10el. na 432 64x10el. atd… Dnes mně Gerald poslal email, 64 ant. již několik let nemá, zato si postavil 10m parabolu a v neděli ji prvně zkoušel :-) . Měsíc opět zapadá a zvedá se šum, vracím se na kmitočet K4EME a zkouším jej volat, ale tentokrát ani zemní odraz nepomohl, je po závodě, výsledek 22 spojení 19 násobičů, jedná nová země a čtyři nové značky. S odstupem času spokojenost, po tom co jsem vloni utrpěl první místo v kategorii all mode na 432 :-) , to letos na podium nevypadá (hlavně když nepojedu druhé kolo) myslím že vyhraje OH2PO, bylo slyšet že dělá jedno spojení za druhým na CW i DIGI. Nepodařilo se mně udělat, nebo jsem slyšel jen ve spojení: LZ1OA -21, G4FUF -20, F6DRO -20, PA0PLY -21, DL5FN -20, DL7UDA -24, K4EME -20, UR5LX -25, F6FHP -24, PE1ITR -25, OK1YK -28, a CW VK3UM, G3LTF, DG1KJG a DL5MAE. Slyšel jsem OK6TW jak vola SM4IVE na spectranu byla vidět i jeho stopa od měsíce, takže by šlo udělat WSJT spojení. Jde vidět že s mýma 4x17el. a 500W na dipólech by se dalo udělat přes 30 QSO. Překvapila mě docela slušná účast na DIGI, ale myslím, že opět klesla aktivita na CW, může to být optický klam I1NDP má v poslední době rušení, OK1DFC byl na expedici, UA3PTW byl hlavně na 2m a Japonce jsem žádné neslyšel, možná proto že se netočila anténa. Myslím že to bylo docela slušné rozloučení se čtyřčetem 4x17el., nejspíš půjde příští týden dole. Je škoda aby někde hnilo v garáži, tak pokud máte někdo zájem může být za cenu materiálu vaše, stačí se ozvat.







.