neděle 4. prosince 2011

Obrázky NOAA prostřednictvím FunCube

Při prohledávání podrobných návodů jak nastavit FunCube pro příjem MAP65IQ přes softwarovou consoli SDR RADIO v1,4 jsem narazil i na stručnou poznámku že consola má funkci IMAGE VIEWER pro přímé dekódování obrázků z meteo satelitu NOAA na 137MHz. Chtěl jsem si to vyzkoušet, tak jsem naladil kmitočty NOAA a zkoušel párkrát poslouchat, signály jsou docela silné:




Ale ze začátku jsem nebyl úspěšný (večerní přelety, špatné nastavení a pokusy o poslech hlavně NOAA17, který sice vysílá, ale pouze špatné data, protože mu nefunguje motor optiky). Dnes se mně konečně podařilo zachytit nějaké obrázky, dopolední přelet NOAA19 na východě:



Obrázek je zrcadlově otočen (znázorňují se dva kanály optický a teplotní infra) a navíc úroveň signálu byla příliš velká, tak jsou obrázky přesvětlené, ale Černé moře se dá rozlišit. Původně jsem si myslel, že budu muset postavit anténu „ turnstile“ pro příjem kruhové polarizace s rovnoměrným vyzařovacím diagramem do všech stran, ale nakonec jsem použil pro nízké přelety družic normální horizontální 8el. yagi na 144MHz, pro vysoké přelety jsem si postavil z drátu jednoduché GPčko: na PL konektor jsem připájel zářič a čtyři protiváhy všechny 52cm dlouhé a anténku jsem zavěsil na půdě co nejvýše to šlo. Po nastavení úrovně a správných stran znázorňování to při vysokém obletu na GPčko poslouchá takto:




Západní přelet na 8el. 2m yagi:




Pokud si z přeletu pořídíte WAV záznam můžete oba kanály a další údaje sečíst a lehce obarvit do jednoho obrázku, například programem WXTOLMG:







Jak tedy poslouchat přes SDR-Radio? Pár obrázku hovoří za vše:















Jen několik postřehů:

Kmitočty:
NOAA 15  137,620 MHz
NOAA 18 137,9125 MHz
NOAA 19  137,100 MHz.

Nastavte si do paměti kmitočty posunuté o 23KHz kvůli středovému hvizdu.

Pro příjem používejte širokopásmovou FM 48KHz.

Vypněte si v RX options AGC a nastavte úroveň gain na nízkou hodnotu.

Image viewer povolte u Livedata port 50012 a připojte jej (stejně tak v AF output hlavního programu).

Pokud budete přelety i nahrávat nastavte bitrate pouze na 11KHz pro další zpracování obrázků.

Pokud bydlíte blízko TV nebo FM vysílačů použijte na vstupu pásmovou propust, např. BPF VHF od DDamteku. Mám verzi 137-174MHz, potlačuje signály mimo pásmo až o 20db.

Ostatní věci jsou docela intuitivní a je třeba si je při pár přeletech otestovat.





.