neděle 20. listopadu 2011

ARRL EME 2011 2.kolo

Před druhým kolem jsem stál před otázkou, jak jej pojmout po tom co jsem po prvním kole sundal 4x17el na 432MHz z velkého stožáru, abych si připravil místo pro nějakou anténu na 50MHz. Možnosti bylo několik, jelikož jsem zabetonoval plotový sloupek za hlavní stožár a osadil jej levným rotátorem, získal jsem další místo pro různé experimentování (hlavně dostupnost z malé výšky) možnosti : buď urychlit velkou anténu na 50MHz a pokusit se udělat několik EME QSO, nebo osadit malý sloupek malým čtyřčetem na 2m, nebo malou sestavou na 23cm a nebo použít osvědčenou sestavu na 70cm. Po docela slibném výsledku z prvního kola na 432 mně bylo líto neodjet i druhé kolo, volba nakonec tedy padla na nějaké testování na 432MHz. Plán byl následující: první okno odjet v osvědčené sestavě 4x17el. poháněné obyčejným „Lidlovským“ rotátorem a tahané v elevaci nejmenším Jackem:





Plus otestovat MAP65 tentokrát ne s Linradem, ale s SDR-Radio v1.4 od RFspace, které umí snadno propojit Funcube s MAP65. Druhé okno otestovat, jak by se antény chovaly v sestavě pro kruhovou polarizaci. Týden před závodem šlo vše na malý sloupek:





Přes týden jsem sestavu otestoval se Zdenkem DFC a podle jeho signálu zkalibroval paměti elevačního rotátoru, tak abych nehledal měsíc. QSO nebylo problém - signál standardní. Za světla jsem si před chystal správný směr, kde bude měsíc v jednu večer a hurá na to. Hned od počátku se na CW objevili v slušných signálech SM4IVE, OZ4MM, OH2PO, našel jsem VK3UM a zkoušel jsem se jej dvě hodiny neúspěšně dovolat, občas jsem zaslechl i Zdenka OK1DFC, ale říkal jsem si času dost je třeba udělat VK3UM než mu zapadne měsíc, což bylo po třetí, proladil jsem pásmo a našel na JTčku G4RGK a G3LTF na CW, obě spojení na první zavolání – spokojenost, tak jsem si šel na tři hoďky schrupnout. Ráno bylo docela živo na CW chvílemi až deset CW stanic:





Všimněte si na 015 signál SM4IVE dvacet db nad šumem! Vydržel jsem šmejdit po pásmu až do konce okna, postupně jsem přidal do deníku K4EME (tentokrát na první zavolání, asi opravili předzes.) DL5FN, DJ8MS (nová initiál, v podstatě má stejnou sestavu jako já) a ke konci závodu ještě DL9KR na CW, poslední půl hodinku jsem se snažil dovolat na Zdenka OK1DFC, ale PA nějak stávkoval a dával jen zlomek výkonu, tak bohužel, opět se ukázalo když někoho slušně slyšíš volej! První okno slušných 6 QSO slyšel jsem na CW: SV1BTR, SM4IVE, OH2PO, VK3UM, OZ4MM, DG1KJG, UA3PTW, DL9KR, OK1DFC, G3LTF, LZ1DX, DL7APV a K5GW. Viděl jsem na jetelu: K4EME, PA3DZL, LZ1OA, G4RGK, K5QE, DJ8MS, DL5FN, F6DRO,AE6EQ, K3MF a UT2EG. Jde vidět že i se „simple cleaver“ sestavou při troše trpělivosti, cviku a občasné optické kontrole nasměrovaní to jde. MAP65 se mně stále chová nějak divně, SDR-Radio mně posílal data na MAP65, ale to samostatně nikoho nenašlo, ale když jsem kliknul na signál na vodopádu, tak jej dekódovalo, stále nejsem schopen (stejně jak u Linradu) nastavit úroveň, tak aby MAP65 měl úroveň signálu na rozumné úrovni, možná zde bude problém. Jinak program SDR-Radio mně připadá lepší než HDSDR, hlavně pro vyhledávání JTček. Odpoledne jsem rozpůlil antény:





Nahradil jedno rameno dřevem, otočil ant. vertikálně a posunul je o 1/4 vlny, tak abych měl kruhovou polarizaci. Je to sice o 3db slabší, ale zato muže rovnou vidět i jiné úhly. Zajímavé je, že tato sestava jak je nízko nevidí měsíc pod deset stupňů, asi již chytá moc šumu od země.





Na CW jsem opět poslouchal SM4IVE, OH2PO, OZ4MM našel jsem i VK3UM ale 3db byly již poznat byl slaboučký. Ve čtyři ráno mně opět začal stávkovat PA, když jsem různě pohyboval kabely a zkoušel kde je chyba přestalo mně to úplně poslouchat, myslel jsem že jsem odpálil předzesilovač, šel jsem naštvaně do peřin, ráno jsem postupně vyměnil tranzistor v předzesu (zbytečně, to je tak když spěcháte v závodě a neuvažujete :-) ), nepomohlo, chyba padla na anténní relé, výměna nepomohla, slabé napětí (při zakličováni čapalo na 5V) odpojil jsem elevátor a použil dráty pro relé - nic, čas letěl, tak jsem vzal předzes. a zapojil jej přímo ke stanici, poslouchalo to, ale nebylo to ono, slyšel jsem jen CW SM4IVE, na jetelu UA3PTW a DK3WG, stále to nějak divně šumělo ani PA nějak nešlapal, šáhl jsem na přívodní koax. a byl jsem doma falešná zem, asi jak jsem několikrát stěhoval PA vyškubl jsem si částečně konektor. Oprava 15minut. grrrrr. Předzes letěl spět k anténě, ale už bylo pozdě měsíc šel dole, na CW se objevili PI9CAM, ale už jsem je nestihl udělat, vždy byl někdo silnější, pod deset stupňů opět antény neviděly. Proti prvnímu oknu jsem nic nového nedělal za tu 1/4 času co mně to fungovalo jsem navíc proti sobotě akorát viděl jen G4FUF a EA5CJ. Hodnocení: celkově použitelné, ale 3db je poznat, to za možnost vidět současně horizontál i vertikál nestojí. Poučení: když něco funguje – nesahat. Výsledek za obě kola ARRL: 28 spojení a 21 násobičů, slyšel jsem, nebo viděl 44 různých značek.




.