neděle 31. října 2010

2.kolo ARRL EME



Po tom co Američani letos umístili první kolo ARRL EME nešťastně zároveň s UHF, kdy jsem byl qrv jen chvíli a udělal jsem 3 QSO, na druhé kolo byl cíl jasny, odjet co nejvíce hodin a překonat loňský výsledek 18 QSO a 13 násobičů. Za ten rok provozu od loňského ARRL přibyly nějaké zkušenosti a technika se vychytala - stejné antény 4x17, předzes 0,7db, odladěný dvojitý SSPA, díky slabšímu zdroji provozovaný na max.600W, což z dlouhým koaxem znamená nějakých 400W na dipólech (HAMshack jsem zatím nestihl přestěhovat, což bude znamenat nemalou úsporu na EME 1db) odladěné natáčení, Heily sluchátka atd… , takže během závodu se nic nepokazilo, nic neodešlo, akorát podmínky hlavně v neděli nebyly nic moc a nárazový vítr taky moc nepomohl. Před závodem jsem vytáhl zatím rozdělané SDRko a druhý notebook abych mohl snadněji vyhledávat stanice (viz papírová krabička a notebook na PA).

HAMshack:



Pohled ze židle operátora:




SDR se osvědčilo hlavně na vyhledávání digi stanic. Závod začal slušně během první hodiny jsem wkd digi OK1KIR, DF3RU, UA3PTW a na cw G3LTF a I1NDP. Postupně do rána přibyly QSO na digi s ES5PC, DK3WG, DL7UDA, ES6RQ, DL7APV a PA3CSG, nad ránem vyšel měsíc i v Americe, ale účast byla mizerná. Na to že je to americký závod alespoň na 432MHz nás z OK bylo v druhém kole stejně jak stanic z USA (OK1DFC, OK1KIR, OK1TEH , já a OK2AQ možná i někdo další) udělal jsem K1JT a pak se situace zadrhla. Nedovolal jsem se na EA3XA a VA3GMT, na cw SV1BTR a DG1KJG. Proti loňsku byla účast na cw slabší nejsilnější byl OH2PO, potom OZ4MM a OK1DFC ty už jsem měl ale z minule a jediný kdo byl celý závod slyšen cqit byl I1NDP, žádné stanice s NA. Až v poledne mně trochu zlepšil náladu KL6M, který mě vzal na třetí zavolání, raději jsem se vrátil na digi a wkd PA3DZL a ke konci okna asi po půl hodině mě vzal K4EME (nejspíš pomohl zemní odraz) což je pro mě nová značka. Slyšel jsem ještě WA3QPX , W7MEM, F6APE a DL5FN ale jen v QSO nikdo z nich neceqvil. Nakonec ale spokojenost, po prvním dni jsem měl splněno, o jedno spojení a jeden násobič více než vloni. Pro druhé okno byla strategie jasná udělat nějaké násobiče z VK, JA a NA. Rozhodl jsem se odjet pár hodin po půlnoci a pokračovat až ráno. Po východu měsíce jsem na cw sice slyšel JA5NNS docela slušně, ale stejně jako vloni jsem se přes veškerou snahu nedovolal, na cw opět hrál slušně KL6M ale jinak nikdo, až po druhé hodině se objevil VK3UM, vystál jsem si frontu a násobič byl doma, raději jsem si šel zdřímnout , ráno ale podmínky byly mizerné polarizace se stáčela cele dopoledne, což bylo dobré pro severní Ameriku, ale jinak nic moc. Hned po ránu jsem narazil na WA3QPX, asi si vzal k srdci naši výtku (se Zdeňkem DFC jsme se ozvali že vůbec Američani neceqví) a během dopoledne jsem jej slyšel několikrát, QSO nebylo problém. Opět jsem slyšel VA3GMT dokonce silněji než v sobotu, ale nedovolal jsem se. Jinak ale podmínky nic moc hlavně na CW, stále pěkně byl celou dobu slyšet OH2PO a občas OZ4MM a G3LTF, ještě asi třikrát jsem narazil na SV1BTR, ale neregistroval mě. V poledne vyjel K7XQ qso po jednom zavolání nebyl problém, bylo to mé letošní poslední QSO. Takže letos 21 QSO, 16 násobičů a dvě nové stanice (na cw OH2PO a digi K4EME). Viděl jsem opět několikrát W7MEM, ale vždy jen v QSO. Někdy nad ránem mmě utekli PI9CAM, vůbec jsem je nezaregistroval škoda, škoda i horších podmínek v neděli (v týdnu před kontestem to chodilo super wkd UA4LCF který má jen 2x38el a 130W, několikrát jsem slyšel i vlastní odrazy). Příští rok bych to spíše viděl na rozdávání bodů, než odjet závod na výsledek a hlavně na vyzobání nějakých new1, v době okolo závodu je QRV spousta nových značek, ale většinou jsou na chatu, který se během závodu nesmí využívat, teoreticky by jsme neměli byt na chatu ani pasivně(jak jsem se dozvěděl až během závodu), ale výsledek pošlu ať je nás z OK více, maximálně mě vyškrtnou, uvidíme. I když mám i 2m ANT s plnou elevací na 144MHz jsem se nedíval, v domečku za anténou má soused plazmovou TV, což je pro EME smrt. Někdy na slyšenou, nebo na viděnou via moon, zkuste to.





.